O czym pamiętać tworząc układ drogowy przy halach?

Odpowiednie zaplanowanie zagospodarowania terenu na zewnątrz hali jest nie mniej ważne niż właściwe zaprojektowanie jej układu wewnętrznego.
Spis treści
Rozporządzenie ministra infrastruktury Jakie są wymogi pozwolenia na budowę drogi? Organizacja ruchu Inne obowiązki inwestora

Projekt architektoniczny powinien zawierać zarówno przemyślany układ dróg, jak i miejsc parkingowych, placy załadowczych lub wyładowczych. Właściwe opracowanie tych elementów pozwoli nie tylko przyspieszyć pracę, zwiększyć wydajnośc czy ułatwić dostęp, ale również zmniejszy ryzyko kolizji z udziałem samochodów ciężarowych i pieszych.

Rozporządzenie ministra infrastruktury

Obowiązujące Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, zawiera m.in. informacje dotyczące projektowania układu drogowego. Zgodnie z nim, należy zapewnić dojście i dojazd do drogi publicznej o szerokości minimalnej: 3 m dla jezdni lub 5 m dla ciągu pieszo-jezdnego, który umożliwia ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. Ponadto drogi te muszą spełniać warunki ochrony przeciwpożarowej, określonej przez odrębne przepisy. Wymiary, promienie łuków dojazdów, nachylenie podłużne i poprzeczne oraz nośność nawierzchni dróg i dojść do hali powinny być dostosowane do liczby potencjalnych użytkowników, rodzajów stosowanych urządzeń i pojazdów oraz masy transportowanych ładunków. Dodatkowo należy wykonać oświetlenie elektryczne, które umożliwi bezpieczne korzystanie z drogi w nocy. Nie można również zapomnieć o sposobie, w jaki odprowadzane będą wody z projektowanych dróg.

Parking przed halą stalową Parking i plac manewrowy przed halą stalową, Mercator Medical S.A. (zobacz realizację)

Jakie są wymogi pozwolenia na budowę drogi?

W przypadku kompleksowej realizacji inwestycji, pozwoleniu na budowę podlega całe zamierzenie budowlane, tzn. budynki, drogi, instalacje i technologia. Wówczas, projekt drogowy jest z jednym z opracowań projektu budowlanego. Za jego przygotowanie odpowiada uprawniony projektant dróg. W procesie projektowym niezbędne jest przestrzeganie wszelkich przepisów prawa. Nie można jednak zapomnieć, że projektowany obiekt budowlany musi przede wszystkim służyć przyszłym użytkownikom, dlatego tak ważnym jest ustalenie z Inwestorem potrzeb już na początku procesu projektowego.

Jeżeli natomiast, planuje się budowę samej drogi, należy upewnić się czy projekt ten będzie wymagał pozwolenia na budowę. Z pewnością pozwolenia na budowę nie wymaga się od:

  • zjazdów z dróg krajowych i wojewódzkich,
  • zjazdów z dróg powiatowych i gminnych.

Same drogi są jednak obiektami budowlanymi, które wymagają pozwolenia na budowę. Wówczas definicja drogi musi spełniać wymogi Ustawy o drogach publicznych m.in.:

  • posiada obiekty inżynierskie, urządzenia oraz instalacje stanowiąc całość techniczno-użytkową,
  • prowadzi się na niej ruch drogowy,
  • zlokalizowana jest w pasie drogowym.

Należy wziąć również pod uwagę utwardzenie drogi gruntowej. Pozorne naniesienie na drogę betonowych płyt, czy kruszywa drogowego (np. tłuczeń, kliniec, grys) w celu ulepszenia dojazdu danej drogi, również może wymagać pozwolenia na budowę.

Kwestia spełnienia wymogów pozwolenia na budowę i jego uzyskania jest bardzo indywidualną sprawą, zależną od warunków i charakteru całego przedsięwzięcia. Niezbędna okaże się pomoc doświadczonego projektanta, który poza opracowaniem projektu zajmie się przygotowaniem niezbędnej dokumentacji administracyjnej. Jednak ostateczną decyzję w tych aspektach podejmują starosta, wojewoda lub Główny Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Organizacja ruchu

Na efektywność korzystania z układu drogowego duży wpływ ma organizacja ruchu pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z terenu inwestycyjnego. Kwestia ta jest szczegółowo omawiana z Inwestorem już we wstępnym procesie projektowym. Doświadczony projektant drogowy przygotowuje szczegółowy projekt układu drogowego, uwzględniając tym samym organizację ruchu na danym terenie. Gdy wielkość inwestycji na to pozwala, ustala się ruch samochodowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Umożliwia to lepszą widoczność i zapewnia większe bezpieczeństwo.

Inne obowiązki inwestora

Inwestor powinien pamiętać o tym, że to on, jako pracodawca odpowiedzialny jest za opracowanie zasad ruchu na drogach wewnątrz zakładu oraz drogach znajdujących się na terenie jego nieruchomości. Do zadań tych należy między innymi: określenie maksymalnej prędkości środków transportu na drogach wewnątrzzakładowych, wyznaczenie dróg dla poszczególnych rodzajów pojazdów (np. drogi, po których mogą poruszać się wózki widłowe, tiry), wskazanie dróg dla poszczególnych rodzajów ładunków (uwzględniając rodzaje przewożonych ładunków, np. ich wymiary i masę), wyznaczenie dróg, którymi będą mogły poruszać się firmy zewnętrzne, wskazanie dróg i przejść dla pracowników poruszających się pieszo. Do obowiązków tych należy również oznakowanie dróg znakami drogowymi. Wszystkie przyjęte zasady muszą być zgodne z prawem o ruchu drogowym.

Dowiedz się więcej - kontakt Wyceń swoją inwestycję
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.